Het WK en de bollen - deel 2 (blog Paul)

20-12-2022

In mijn blog van vorige week in de CNB update heb ik beloofd terug te komen op hoe we in het bollenvak gebruik kunnen maken van ‘hoe het werkt in de media’. Ik heb het voorbeeld gegeven dat heel veel nieuws niet op waarheid berust, maar wel zorgt voor beeldvorming. Dat laatste vaak negatief. In het bollenvak hebben we daar ook veel last van.

We kunnen echter ook gebruik maken van de media en ik vind dat we dit in ons vak al veelvuldig doen. Met dank aan ons zo geliefde en fotogenieke product. Tulpen Promotie Nederland weet met slimme campagnes de aandacht op de tulp te vestigen. Denk aan de Tulpendag in Amsterdam en de tulpen voor de schaatskampioenen. We maken in ons vak ook steeds beter gebruik van wat Keukenhof heeft te bieden.

In andere producten dan tulp blijkt media aandacht lastiger te liggen. Toch zijn ook hier mooie voorbeelden. Ik denk dan bijvoorbeeld aan de dahlia corso in Zundert wat een waar (media)spektakel is. De verschillende dahliashowtuinen die nu samenwerken in het Holland Dahlia Event zijn een ander goed voorbeeld. Fotografen, journalisten, vakgenoten maar zeker ook toeristen treffen elkaar en voeden de media met mooie beelden.

De tulp is al langer beeldbepalend voor Nederland maar de dahlia promotie laat zien dat ook voor andere producten volop ruimte is in de media.

Highlighted image: Het WK en de bollen - deel 2 (blog Paul)