Marktbroeishow Bovenkarspel was weer een succes
17-03-2022
Afgelopen week heeft het CNB Bloembollenteam opnieuw een Marktbroeishow georganiseerd in Bovenkarspel. Hier werd het late assortiment tulp geshowd.
Er stonden 124 tulpen cultivars klaar voor een prachtige show. De tulpen werden geshowd op zowel potgrond als waterbroei. Op deze manier kon de bezoeker het soort goed vergelijken.
Gelukkig hadden de corona maatregelen geen invloed meer op de show. Toch hebben de vertegenwoordigers van het Bloembollenteam ervoor gekozen om hun relaties op afspraak uit te nodigen. Dit is erg goed bevallen. De geslaagde show werd afgesloten met een heerlijk buffet op de vrijdagmiddag.
Vergelijkbaar nieuws
CNB Marktbroeishow 2024 meer dan geslaagd!
11 maart 2024Afgelopen woensdag 6 t/m vrijdag 8 maart organiseerde het CNB Bloembollenteam een zeer succesvolle marktbroeishow in Bovenkarspel. In totaal werden er zo'n 230 soorten geshowd, gebroeid op water en op potgrond. Er was genoeg te zien, te vergelijken en te bespreken. Alle soorten waren ook op de vaas te zien en de kwaliteit van de tulpen was super. Het stond er allemaal heel strak bij. Het grootste deel van de bezoekers broeit op water en een deel broeit op potgrond. Door beide werkwijzen te laten zien, kunnen bezoekers zelf de resultaten beoordelen en vertalen naar hun eigen situatie. Ook voor de export is het interessant om te zien hoe de verschillende soorten zich op water en op potgrond gedragen. Bezoek Het bezoek liep op de woensdag en de donderdag gedurende de dagen constant lekker door. Ook op de vrijdagochtend was het druk, maar het hoogtepunt was de vrijdagmiddag vanaf 15.00 uur tot 17.00 uur. Het was leuk om te zien dat er dit jaar veel jong publiek mee kwam naar Bovenkarspel. Bij elkaar hebben we zo'n 250 bedrijven op bezoek gehad, met gemidded twee bezoekers per bedrijf. Na de tulpen was het vrijdagmiddag tijd voor een borrel en een overheerlijk buffet. Zeer geslaagd Bezoekers kwamen uit heel Nederland. Zowel kwekers, broeiers als exporteurs wisten de weg naar Bovenkarspel te vinden. Volgens het CNB Bloembollenteam een meer dan geslaagd event en een record aan bezoekers. Op naar volgend jaar!
Cheque TPN
30 augustus 2022Namens het CNB Bloembollenteam heeft vertegenwoordigster Moniek Stins afgelopen vrijdag een cheque ter waarde van €1.500 euro overhandigd aan Arjan Smit van Tulpen Promotie Nederland. Het CNB Bloembollenteam organiseert jaarlijks twee keer een marktbroeishow in Bovenkarspel. De bloemen van de show werden dit jaar na afloop opgebost bij Marax en naar de veiling gebracht. De opbrengst van de bloemen wordt jaarlijks verdeeld naar goede doelen, waar TPN er altijd één van is. Dit jaar was de opbrengst extra hoog waardoor het bedrag kon worden verdubbeld ten opzichte van de afgelopen jaren. Het CNB Bloembollenteam is blij om op deze manier haar steentje bij te dragen aan het tulpenvak.
Weer lekker bloemen kijken
29 maart 2022Lange tijd maakte corona het onmogelijk om shows te organiseren. Daardoor was het lastiger om op de hoogte te blijven van nieuwigheden. Bovendien spraken vakgenoten elkaar minder vaak. De afgelopen tijd kon er gelukkig weer iets meer, al was het dan nog in aangepaste vorm. Bezoekers reageerden enthousiast. ‘Dit hebben we gemist.’ Marktbroeishow Het Bloembollenteam organiseert een aantal keren per jaar een Marktbroeishow met tulpen. CNB-vertegenwoordiger Niels Laan vertelt: “In coronatijd hebben we een aangepaste vorm ontwikkeld, waarbij mensen zich vooraf aanmelden en per tijdvak kunnen langskomen. In de tweede week van maart hebben we dat opnieuw drie dagen achtereen gedaan, waarbij meer bezoekers tegelijkertijd konden langskomen. We hebben de show op vrijdagmiddag afgesloten met een borrel en een buffet.” De reacties waren ‘heel positief’. “Iedereen had ernaar uitgekeken om weer lekker tulpen te kunnen kijken en elkaar te spreken. Sommigen kwamen op woensdag langs voor de show en waren vrijdag ook bij met de borrel en het buffet. Dat geeft wel aan hoe belangrijk het sociale aspect ook is.” Niels ervaart dat de nieuwe werkwijze voordelen biedt. “Omdat bezoekers zich aanmelden, ben je meer één-op-één in gesprek met elkaar, dat is heel waardevol.” Op afspraak Toen in november vorig jaar duidelijk werd dat de Lentetuin werd afgelast, had menig inzender al bollen uitgezocht en geprepareerd. “Dat gold ook voor de kwekerijen Rotteveel, Teeuwen en Rooijakkers, waarmee wij broeien voor de Lentetuin”, aldus CNB-vertegenwoordiger Jari Conijn. “We besloten de bollen toch te broeien. In de week dat de Lentetuin normaal zou plaatsvinden, hebben we drie showdagen georganiseerd bij Teeuwen. Van Woesik Veredeling heeft zich daarbij aangesloten. Belangstellenden konden op afspraak komen kijken. Daar werd enthousiast op gereageerd, bijna alle genodigden zijn langsgekomen.” Diverse bedrijven in het Noordelijk Zandgebied pakten dit initiatief op. “Zo kon je in die week bij verschillende bedrijven langs om voorjaarsgewassen te bekijken. Het resultaat was: veel variatie en ruimte voor persoonlijk contact.” Jari benadrukt dat deze aanpak niet is bedoeld als vervanging voor de Lentetuin. “Hopelijk gaat die volgend jaar gewoon weer door.” Bol-op-potdagen Van 8 tot en met 11 maart werden op de Floratuin de jaarlijkse bol-op-potdagen georganiseerd. CNB-vertegenwoordiger Arno Kroon vertelt hierover: “Er was een breed en modern assortiment van bol-op-pot te zien. Behalve narcis en hyacint ging het daarbij om muscari, vroegbloeiende irissen en bijzondere bolgewassen als Galanthus. Er was veel belangstelling, je kon echt merken dat er vanuit het vak grote behoefte was om weer een show te kunnen bezoeken en op de hoogte te raken van noviteiten. Zulke dagen zijn goed voor de contacten, en de handel volgt vanzelf wel.” Experimenteren Manager IVB Paul Peters merkt op dat het de nodige inspanningen kost om onder aangepaste omstandigheden shows te organiseren. “We houden er nog steeds rekening mee, maar gelukkig kan er steeds meer. We hebben ook geëxperimenteerd met digitale shows, waarbij je soorten kunt aanklikken en bekijken. Voordeel daarvan is dat je altijd een naslagwerk hebt. Toch merken we dat het lang niet zo succesvol is als een live evenement. Het persoonlijk contact blijft belangrijk. Tegelijkertijd realiseren we ons dat er veel druk is op de bedrijven en dat het echt lastig is om tijd, middelen en mensen vrij te maken om de shows te kunnen laten doorgaan.” Een digitale ‘talkshow’, bijvoorbeeld over veredeling, zoals CNB tijdens de Vaktentoonstelling mede organiseerde, ziet Paul wel als een blijver. “Die is goed bekeken. Voordeel is ook dat je later kunt terugkijken. Zo groeien we waarschijnlijk toe naar een mix van instrumenten om contact te onderhouden met de klant.”