Omzetkorting
19-06-2023
Jaarlijks factureren we bij CNB op 1 juli de omzetkorting. De omzetkorting is gebaseerd op het saldo van de aan- en verkoopomzet (bemiddelingsomzet) per boekjaar. De omzetkorting loopt op wanneer u meer bemiddelingsomzet via CNB doet. Meer informatie hierover en een uitgebreide tabel met de omzetkorting in % vindt u terug op deze pagina.
Boekjaar 2022/2023
Zoals hierboven al omschreven is de hoogte van de omzetkorting afhankelijk van de omzet die u via de bemiddeling bij CNB doet. Vorig jaar rond deze tijd lieten wij u weten dat er een recordomzet was geschreven. Afgelopen boekjaar is dit overtroffen, dit vertaalt zich uiteraard terug in de omzetkorting. De totale omvang van de omzetkorting van boekjaar 2022/2023 betreft € 512.919.
Wij bedanken u voor het vertrouwen dat u in de bemiddeling van CNB stelt.
Vergelijkbaar nieuws
In memoriam Hein Schrama
04 december 2023Op 24 november 2023 is Hein Schrama overleden. Hein was een CNB’er in hart en nieren. Vanuit huis kwam Hein al in aanraking met bloembollen. Een prachtig product vond Hein. Al jong kwam wel het besef dat de handel hem meer trok dan de teelt. Hein startte zijn loopbaan bij Nic Roozen in Bennebroek. Daar zag hij naast bloembollen ook dahlia’s. Een gewas wat direct zijn aandacht trok. Bij het Hollands Bloembollen Genootschap in Lisse, nu CNB, was de toenmalig directeur Piet Oosterveer op zoek naar ‘iemand voor de dahlia’s’. Dat leek Hein wel wat en vanaf 1 september 1964 trad hij in dienst als vertegenwoordiger in dahlia’s. Daar zag Hein direct mogelijkheden om de dahlia stevig op de kaart te zetten. Hein vond dat een dahlia zichzelf pas verkoopt in de volle bloei en daarom startte hij met het showen van dahlia’s. Dat deed Hein aan de Herenweg in Heemstede waar tot 2006 de ‘CNB Dahlia showtuin Hein Schrama’ was te bewonderen. Naast dahlia’s werden later door Hein andere bolgewassen en vaste planten geplant op de showtuin. Vervolgens namen anderen het idee van Hein over voor het realiseren van showtuinen. Hein zat echter niet stil en dacht na over nieuwe initiatieven. Zo vond hij het belangrijk om samen te werken in teamverband. Op zijn initiatief ontstond het Dahliateam met Harry Witteman als contactman voor de teelt en Frans van der Geer en Hein voor de handel. Het werken in teams heeft daarna binnen CNB navolging gekregen en is nog steeds een belangrijk onderdeel in de dienstverlening van CNB. Naast de bemiddeling in dahlia’s vormde Hein zich een mening over de aansturing in het In- en verkoopbureau (IVB). In de loop van de jaren ’90 nam Hein het besluit om zich volledig op deze aansturing te richten. Samen met onder andere Harry van der Meij heeft hij tot begin 2000 het IVB aangestuurd. Zoals Hein in de dahlia’s betrokken was bij zijn klanten, de handel, het product en zijn collega’s zo ontfermde hij zich als een betrokken ‘Hoofd IVB’ over ‘zijn mannen’. Hein bleek een neus te hebben voor talent en wist in de loop der jaren jonge mensen voor zich te winnen waarvan een flink aantal nu nog steeds bij CNB in dienst is. De betrokkenheid van het thuisfront vond Hein van groot belang en daarom weten de meeste vertegenwoordigers nog dat Hein thuis ‘even langskwam’ of dat ze met vriendin of echtgenote voor een etentje werden uitgenodigd voordat ze in dienst kwamen. Naast bemiddeling zag Hein in het veilen potentie voor CNB. Traditioneel was Hobaho meer thuis in het veilen maar Hein wist, samen met het veilingteam, mooie opdrachten binnen te halen. Daar was Hein op zijn best. Aan de keukentafel bij de kwekerij praten, vanuit zijn brede interesse, over van alles maar ondertussen altijd scherp op handel. De activiteit veilen heeft zich onder leiding van Hein verder ontwikkeld tot een belangrijke dienst van CNB, tot op de dag van vandaag. Het werkzame leven van Hein kenmerkte zich dat hij goed geïnformeerd was over de handel en de mensen om hem heen. Bij Hein was altijd antwoord te vinden op je vragen vooral als je zelf wat kwam brengen. Hein werd ervaren als charmant, betrokken, geïnteresseerd, tikje ijdel maar ook bekeken met een gezond eigen belang en altijd met humor. Hein is met pensioen gegaan na een 40-jarig dienstverband bij CNB. Dat betekende niet het einde van de betrokkenheid van Hein bij de sector. Hij kon het niet laten om zijn netwerk van advies te blijven voorzien en af en toe nog een opdracht uit te voeren. Daarvoor liep hij nog regelmatig bij CNB binnen. Tijdens de CNB leliedagen van begin november was dat de laatste keer. Hein is 84 jaar geworden.
Record handelsomzet bemiddeling voor CNB
11 oktober 2022Het boekjaar 2021-2022 hebben we afgesloten met een resultaat voor belasting van ruim € 1,7 miljoen. Leo van Leeuwen, directeur CNB: “Een mooi resultaat, we zijn verheugd dat we de Algemene Ledenvergadering kunnen voorstellen om een groot deel van dit resultaat via een restitutie van 10% aan onze leden uit te keren én ons eigen vermogen kunnen versterken.” Bemiddeling De handelsomzet bemiddeling bedraagt € 316,7 miljoen. Dit is een stijging van ruim 20% ten opzichte van het boekjaar 2020-2021. Deze stijging is in alle productgroepen zichtbaar, maar met name in de productgroepen lelie en tulp. “Dat over boekjaar 2021-2022 de hoogste bemiddelingsomzet ooit zou worden gerealiseerd, had niemand durven voorspellen” aldus Paul Peters, manager bemiddeling bij CNB. Koelen en prepareren De omzet van Koelen en prepareren kent eveneens een stijging ten opzichte van het vorig boekjaar. “Ondanks een iets mindere tulpenoogst 2021 en een vlotte uitlevering van lelievoorraden is een goede bezetting en omzet gerealiseerd” meldt Jos Duin, manager Koelen en prepareren. Online ALV De Algemene Ledenvergadering vindt plaats op donderdag 20 oktober. Sinds twee jaar hebben wij onze Algemene Ledenvergadering online georganiseerd. Dit is ons goed bevallen en daarom zetten wij dit voort. Daarmee bieden wij onze leden de mogelijkheid om vanaf hun eigen locatie deel te nemen aan de ALV, makkelijk en efficiënt. De leden hebben hiervoor een uitnodiging ontvangen met aanvullende informatie waarmee zij via www.cnb.nl online de jaarrekening inmiddels kunnen inzien.
Jong talent versterkt vertegenwoordigersteam
13 september 2022Heb jij het ook gelezen? In de Greenity stond een artikel van onze vertegenwoordigers Gijs en lars. Om continuïteit van de dienstverlening aan haar klanten te kunnen garanderen, is CNB altijd op zoek naar jong talent. In Gijs Laan en Lars Jansen vond het in- en verkoopbureau twee waardevolle aanwinsten: enthousiaste jongens die graag willen leren en gevoel hebben voor het vertegenwoordigersvak. Gijs Laan (22) groeide op in West-Friesland waar het bollenvak altijd al deel uitmaakte van zijn leven. “Mijn ouders zitten niet in de sector, maar ik heb wel van jongs af aan in de bollen gewerkt, onder andere bij Jan de Wit & Zonen in Enkhuizen.” Omdat hij een baan in de groensector wel zag zitten, volgde hij de opleiding commercieel ondernemen aan het Clusius College in Hoorn. “Na mijn stage bij Ranzijn, waar ik ook mijn scriptie over schreef, mocht ik daar blijven werken.” Een advertentie bracht hem op het spoor van de vacature voor vertegenwoordiger bij CNB. Hij startte in oktober 2020, als onderdeel van het VADA-team van Ron Hoogeveen en Rien van Zuilekom, die beide op zoek zijn naar opvolgers. Het team focust zich op vasteplanten en pioenen. Laan: “Ik leg me toe op pioenen.” Basis opbouwen Gijs heeft de eerste periode van zijn dienstverband veel geleerd van meelopen met zijn collega’s, bedrijfsbezoeken en gesprekken met klanten. “Elke dag bezocht ik een paar bedrijven, dan pik je veel op. Ron heeft mij het nodige geleerd over gesprekstechnieken, en CNB organiseert regelmatig een dag voor jonge vertegenwoordigers. Zo bouw je al snel een goede basis op.” Hij vindt het vertegenwoordigersvak ‘geweldig’. “Je hebt veel contact met klanten en kunt hen echt verder helpen. Ik vind het mooi om samen een relatie op te bouwen. Verder is deze baan een goede mix van kantoorwerk en onderweg zijn. Je hebt veel vrijheid.” In het begin was het even wennen voor zowel Gijs als voor de klanten. “Je begint natuurlijk op 0, klanten moeten je nog leren kennen. Dat is een kwestie van gewoon langsgaan, je gezicht laten zien. De meeste klanten staan er wel voor open.” Lars Jansen (24) werkte in de koffiebranche – van koffieverkoop tot machineonderhoud – maar had het daar niet zo naar zijn zin. Rien van Zuilekom bracht hem op het spoor van CNB. “Op 18 juli kon ik aan de slag bij het VADA-team.” De eerste werkweek bracht hij veel tijd door op kantoor. “Kennismaken met CNB en de collega’s, wegwijs raken in de systemen, enzovoort. Daarna heb ik een paar weken meegelopen op de kwekerijen van Bouwmeester en Bol. Vervolgens ben ik begonnen om klanten te benaderen voor een kennismaking.” Verkoopervaring had hij al opgedaan in de koffiebranche. De benodigde productkennis is hij aan het opbouwen. “Er komt veel informatie op me af, en langzamerhand valt het allemaal op zijn plek.” Dat hij nog in de ‘leerfase’ zit, ziet hij niet als een nadeel. “Daardoor heb ik een frisse benadering. Verder stap ik gemakkelijk op mensen af, en dan zie ik wel wat eruit komt.” Hij heeft het ‘enorm naar zijn zin’. “Het is alsof ik hier al jaren werk.” Gepassioneerd Beide hebben ze veel plezier in het contact met de klant. “Mooi hoe gepassioneerd ondernemers vertellen over hun bedrijf en de producten die ze in de markt zetten, het is vaak echt hun levenswerk. Gaaf om daar als vertegenwoordiger aan te mogen meewerken.” Behalve inhoudelijke kennis opbouwen, vinden ze het ook belangrijk om hun ‘voelsprieten’ verder te ontwikkelen. “Elke klant heeft andere wensen en behoeftes. Als vertegenwoordiger moet je kunnen aanvoelen wat past bij welke klant zodat je daar optimaal op kunt inspelen. Steeds schakelen, flexibel zijn, dat hoort ook allemaal bij dit vak. Dat maakt het werk heel gevarieerd en altijd uitdagend.”