Optimalisatie cnb.nl
02-08-2022
In september 2017 hebben we met de komst van het nieuwe logo en de huisstijl ook de nieuwe website geïntroduceerd. De website draait inmiddels dus al wat jaartjes mee en was toe aan een paar veranderingen.
De afgelopen periode hebben wij gekeken welke onderdelen van de website veel bekeken worden, hebben we feedback ontvangen en zijn we tot nieuwe inzichten gekomen.
Een duidelijke homepage waar alle diensten makkelijk te vinden zijn is een van de belangrijkste veranderingen. Zo zijn ook onze nieuwe toegevoegde machines en materialen zijn direct zichtbaar en de veilagenda is in één klik te zien. Bent u benieuwd? Neem dan een kijkje op cnb.nl.
Vergelijkbaar nieuws
In memoriam Hein Schrama
04 december 2023Op 24 november 2023 is Hein Schrama overleden. Hein was een CNB’er in hart en nieren. Vanuit huis kwam Hein al in aanraking met bloembollen. Een prachtig product vond Hein. Al jong kwam wel het besef dat de handel hem meer trok dan de teelt. Hein startte zijn loopbaan bij Nic Roozen in Bennebroek. Daar zag hij naast bloembollen ook dahlia’s. Een gewas wat direct zijn aandacht trok. Bij het Hollands Bloembollen Genootschap in Lisse, nu CNB, was de toenmalig directeur Piet Oosterveer op zoek naar ‘iemand voor de dahlia’s’. Dat leek Hein wel wat en vanaf 1 september 1964 trad hij in dienst als vertegenwoordiger in dahlia’s. Daar zag Hein direct mogelijkheden om de dahlia stevig op de kaart te zetten. Hein vond dat een dahlia zichzelf pas verkoopt in de volle bloei en daarom startte hij met het showen van dahlia’s. Dat deed Hein aan de Herenweg in Heemstede waar tot 2006 de ‘CNB Dahlia showtuin Hein Schrama’ was te bewonderen. Naast dahlia’s werden later door Hein andere bolgewassen en vaste planten geplant op de showtuin. Vervolgens namen anderen het idee van Hein over voor het realiseren van showtuinen. Hein zat echter niet stil en dacht na over nieuwe initiatieven. Zo vond hij het belangrijk om samen te werken in teamverband. Op zijn initiatief ontstond het Dahliateam met Harry Witteman als contactman voor de teelt en Frans van der Geer en Hein voor de handel. Het werken in teams heeft daarna binnen CNB navolging gekregen en is nog steeds een belangrijk onderdeel in de dienstverlening van CNB. Naast de bemiddeling in dahlia’s vormde Hein zich een mening over de aansturing in het In- en verkoopbureau (IVB). In de loop van de jaren ’90 nam Hein het besluit om zich volledig op deze aansturing te richten. Samen met onder andere Harry van der Meij heeft hij tot begin 2000 het IVB aangestuurd. Zoals Hein in de dahlia’s betrokken was bij zijn klanten, de handel, het product en zijn collega’s zo ontfermde hij zich als een betrokken ‘Hoofd IVB’ over ‘zijn mannen’. Hein bleek een neus te hebben voor talent en wist in de loop der jaren jonge mensen voor zich te winnen waarvan een flink aantal nu nog steeds bij CNB in dienst is. De betrokkenheid van het thuisfront vond Hein van groot belang en daarom weten de meeste vertegenwoordigers nog dat Hein thuis ‘even langskwam’ of dat ze met vriendin of echtgenote voor een etentje werden uitgenodigd voordat ze in dienst kwamen. Naast bemiddeling zag Hein in het veilen potentie voor CNB. Traditioneel was Hobaho meer thuis in het veilen maar Hein wist, samen met het veilingteam, mooie opdrachten binnen te halen. Daar was Hein op zijn best. Aan de keukentafel bij de kwekerij praten, vanuit zijn brede interesse, over van alles maar ondertussen altijd scherp op handel. De activiteit veilen heeft zich onder leiding van Hein verder ontwikkeld tot een belangrijke dienst van CNB, tot op de dag van vandaag. Het werkzame leven van Hein kenmerkte zich dat hij goed geïnformeerd was over de handel en de mensen om hem heen. Bij Hein was altijd antwoord te vinden op je vragen vooral als je zelf wat kwam brengen. Hein werd ervaren als charmant, betrokken, geïnteresseerd, tikje ijdel maar ook bekeken met een gezond eigen belang en altijd met humor. Hein is met pensioen gegaan na een 40-jarig dienstverband bij CNB. Dat betekende niet het einde van de betrokkenheid van Hein bij de sector. Hij kon het niet laten om zijn netwerk van advies te blijven voorzien en af en toe nog een opdracht uit te voeren. Daarvoor liep hij nog regelmatig bij CNB binnen. Tijdens de CNB leliedagen van begin november was dat de laatste keer. Hein is 84 jaar geworden.
Omzetkorting
19 juni 2023Jaarlijks factureren we bij CNB op 1 juli de omzetkorting. De omzetkorting is gebaseerd op het saldo van de aan- en verkoopomzet (bemiddelingsomzet) per boekjaar. De omzetkorting loopt op wanneer u meer bemiddelingsomzet via CNB doet. Meer informatie hierover en een uitgebreide tabel met de omzetkorting in % vindt u terug op deze pagina. Boekjaar 2022/2023 Zoals hierboven al omschreven is de hoogte van de omzetkorting afhankelijk van de omzet die u via de bemiddeling bij CNB doet. Vorig jaar rond deze tijd lieten wij u weten dat er een recordomzet was geschreven. Afgelopen boekjaar is dit overtroffen, dit vertaalt zich uiteraard terug in de omzetkorting. De totale omvang van de omzetkorting van boekjaar 2022/2023 betreft € 512.919. Wij bedanken u voor het vertrouwen dat u in de bemiddeling van CNB stelt.
Record handelsomzet bemiddeling voor CNB
11 oktober 2022Het boekjaar 2021-2022 hebben we afgesloten met een resultaat voor belasting van ruim € 1,7 miljoen. Leo van Leeuwen, directeur CNB: “Een mooi resultaat, we zijn verheugd dat we de Algemene Ledenvergadering kunnen voorstellen om een groot deel van dit resultaat via een restitutie van 10% aan onze leden uit te keren én ons eigen vermogen kunnen versterken.” Bemiddeling De handelsomzet bemiddeling bedraagt € 316,7 miljoen. Dit is een stijging van ruim 20% ten opzichte van het boekjaar 2020-2021. Deze stijging is in alle productgroepen zichtbaar, maar met name in de productgroepen lelie en tulp. “Dat over boekjaar 2021-2022 de hoogste bemiddelingsomzet ooit zou worden gerealiseerd, had niemand durven voorspellen” aldus Paul Peters, manager bemiddeling bij CNB. Koelen en prepareren De omzet van Koelen en prepareren kent eveneens een stijging ten opzichte van het vorig boekjaar. “Ondanks een iets mindere tulpenoogst 2021 en een vlotte uitlevering van lelievoorraden is een goede bezetting en omzet gerealiseerd” meldt Jos Duin, manager Koelen en prepareren. Online ALV De Algemene Ledenvergadering vindt plaats op donderdag 20 oktober. Sinds twee jaar hebben wij onze Algemene Ledenvergadering online georganiseerd. Dit is ons goed bevallen en daarom zetten wij dit voort. Daarmee bieden wij onze leden de mogelijkheid om vanaf hun eigen locatie deel te nemen aan de ALV, makkelijk en efficiënt. De leden hebben hiervoor een uitnodiging ontvangen met aanvullende informatie waarmee zij via www.cnb.nl online de jaarrekening inmiddels kunnen inzien.