Zo deden we dat toen en zo doen we het nu

04-01-2019 100 jaar CNB

Op 16 januari 2019 bestaat CNB precies honderd jaar. In al die jaren heeft de organisatie een enorme ontwikkeling doorgemaakt. CNB voelt zich dan ook honderd jaar jong.

‘We doen de dingen natuurlijk niet meer zoals we ze deden’, vertelt manager communicatie & promotie Diane Gortzak. Zo is de productpromotie door de jaren heen flink veranderd. Deze pagina’s geven daarvan een mooi overzicht.
 

Eerste events
Een van de eerste events in het bollenvak vond plaats onder de paraplu van de KAVB in het Krélagehuis in Haarlem en later in de sporthallen van Treslong, die op de maandag ook dienden als het voormalige beurscomplex in Hillegom, dé plek voor de bollenhandel in vroeger tijden. “Daar werd een productshow georganiseerd onder de naam ‘Kerstflora’, vertelt Marjan Klootwijk, secretaresse bij CNB. Halverwege de jaren 80 maakte de Kerstflora de overstap naar de RAI in Amsterdam hetgeen ook meteen het einde van de Kerstflora betekende. De Kerstflora werd voortgezet als Kerstkeuring op de maandag voor Kerst, tot in de jaren 90.

CNB Midwinterflora
Marjan: “Om de productshow voor het vak niet verloren te laten gaan, startte CNB in 1986 met de CNB Midwinterflora, een gratis toegankelijke bloemenshow.” Dat vond destijds plaats in het oude pand van CNB dat was gevestigd aan de Grachtweg, in het hartje van Lisse. “Hal 3 en halverwege de jaren 90 ook Hal 2 werden daarvoor leeggemaakt. De show trok altijd veel belangstelling, op het parkeerterrein was het overvol. Vooral op de dagen dat de show toegankelijk was voor de consument. Dan draaide de bedrijfskantine op volle toeren. ” Door de datum in dezelfde periode te plannen als de Mechanisatietentoonstelling, konden vakgenoten events met elkaar combineren.

Vaktentoonstelling
De toegankelijkheid voor de consument verdween met de verhuizing van CNB naar de Heereweg in Lisse. “De focus kwam op het vak te liggen, de Midwinterflora kreeg het stempel ‘vaktentoonstelling’”, vertelt Diane Gortzak. “Daarmee veranderde de sfeer, het aantal bezoekers werd wat minder. Maar, de bezoekers die er waren, kwamen heel doelgericht. Vakgenoten kwamen voor nieuwigheden, om vakgenoten te ontmoeten en de contacten met de  vertegenwoordigers van CNB te bestendigen.” Het handelscentrum aan de Heereweg is natuurlijk wel wat anders dan hal 3 aan de Grachtweg, maar: “Ook in deze ruimte slaagde CNB er steeds weer in om een mooie, creatieve show neer te zetten.”

CNB Bloem- en Relatiedagen
Tijden veranderen en ook de Midwinterflora verdween. “We hebben de dertigste editie net niet gehaald.” Het werd tijd voor een nieuwe invulling, vond men bij CNB. “Nu organiseren we jaarlijks de CNB Bloem- en relatiedagen. Nog altijd in januari zodat vakgenoten de combinatie met de Mechanisatietentoonstelling in Vijfhuizen kunnen blijven maken.” Tijdens de CNB Bloem- en relatiedagen kunnen vakgenoten zien welke producten vroeg in het seizoen beschikbaar zijn. “De tentoonstelling duurt drie dagen en daarbij staan hyacinten, muscari’s, lelies, narcissen en tulpen centraal. Natuurlijk is daarbij nog altijd volop gelegenheid voor contact met vakgenoten en vertegenwoordigers.” Naast deze dagen, organiseert CNB door het jaar heen productshows. “Daarbij zetten we steeds een ander product in de spotlights.

Feestelijke editie
Dit jaar vinden de CNB Bloem- en relatiedagen plaats van 8 tot en met 10 januari. “Deze editie is extra feestelijk vanwege het honderdjarig jubileum. Dat zul je terugzien in de aankleding, maar we geven ook een feestje. Op donderdag 10 januari geeft CNB een verjaardagsborrel voor klanten en relaties, omlijst met muziek en entertainment. Dat belooft een hele gezellige avond te worden.” Diane wijst erop dat aanmelden voor deze borrel noodzakelijk is, vanwege de verwachte drukte. “En dan kunnen we onze catering daarop afstemmen.” Meer informatie is te vinden op de site van CNB.“De show is gratis toegankelijk van 8.30 tot 17.00 uur.”

Tekst: Monique Ooms

Highlighted image: Zo deden we dat toen en zo doen we het nu

Vergelijkbaar nieuws